04 octombrie 2006

Amsterdam

Asta fuse si se duse. Ce ai putea face in 8 ore de stat in aceasta capitala? Noi am calatorit 6 ore cu trenul (3 la dus si 3 la intors), am vizitat cele doua muzee pe care ni le-am planuit si in rest am colindat prin oras, ca sa mai prindem si magazinele deschise. Apropos, majoritatea inchid la ora 6. Ca si in Luxemburg. Deh, capitale europene. Nu ca am fi avut vreun interes special sa dam spargerea la toale sau chestii de genul asta... Fiindca mi-e lene sa povestesc à la carte o sa trantesc tot clasicele buline. Deci:

* apa multa, se stie ca Amsterdamul e sub nivelul marii
* poduri multe (cica mai multe decat in Venetia)
* am facut o plimbare cu un vaporas (eu o sa-i zic vapobus, ca are statii la fel ca orice alt mijloc de transport in comun) al carui bilet de-o zi ne-a jupuit de 17 Eur de persoana si cu care nu am calatorit decat o data; smecheri, ca e conceput special pt strainii amatori, altfel...
* principalele mijloace de transport prin oras sunt tramvaiele si bicicletele; personal nu am vazut atatea tramvaie si biciclete pe metru patrat in viata mea; de altfel, din punctul asta de vedere orasul imi pare un pic obositor, dar si daca acestea ar lipsi, ar fi prea multa liniste pentru o capitala
* centrul comercial e urias
* in aceeasi zona - multe, multe restaurante si localuri
* nu am vizitat decat 2 muzee la care apucaseram sa ne rezervam bilete (nu ca ar fi fost neaparat necesar, dar cel putin ne-am decis):
- Rijks Museum, care e in renovare si din care am vazut partea cea mai valoroasa din colectie; aici e Rembrand-ul la care a muncit D aproape un an ca puzzle
- Van Gogh Museum, unde am vazut o mare parte din creatia lui si o colectie de artisti faimosi care l-au influentat; mi-a placut mai mult, oricum Van Gogh era printre favoritii mei; ceea ce mi-ar fi placut si mai mult (dar probabil o sa caut si pe net) ar fi fost sa stau sa studiez mai mult felul in care Van Gogh a descoperit culorile si jocul acestora (deci chestii de pura tehnica)
* ca o ironie, am cautat innebuniti pana aproape de ora inchiderii un oficiu de posta ca sa pot trimite 3 vederi, norocul nostru ca am gasit intr-un final unul indicat undeva pe-o harta (sunt destul de rare)
* cred ca am vazut si ofertantii de hasis
* mi-am cumparat bulbi de lalele negre si multicolore
* mi-am cumparat saboti, unii mai mici si in pereche, deci nu mai sunt buni de suporturi de ghiveci; bai, ce de kitschuri, eram sigura, noroc ca am gasit unii pe care nu scria Holland
* la fel de kitschoasa (sau demodata) mi s-a parut portelanaria pictata cu albastru, asa numita din Delft
* librarii de carte in engleza (de apreciat)
Si cam asta a fost, ca a sosit timpul plecarii...